• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

مقالات

آرشیو مقالات
1395/2/28 سه شنبه

طراحی واکنش گرا

بهترین طراحی، مختصر ترین طراحی است.اندازه یک تلفن هوشمند مناسب نهایتا ۵ اینچ است. برای همین ما نمی توانیم “همه چیز” را به نمایش بگذاریم.
بهترین طراحی، مختصر ترین طراحی است.
موبایل یک دستگاه شخصی است. اندازه یک تلفن هوشمند مناسب نهایتا ۵ اینچ است. برای همین ما نمی توانیم “همه چیز” را به نمایش بگذاریم.پس صرفا کوچک کردن اندازه اجزای صفحه به معنای موبایل وب نیست. بلکه باید روی محتوا تمرکز کنید، تایپوگرافی خوانا یک عامل مهم است.
هدف موبایل، استفاده آسان و دسترسی سریع مردم سراسر جهان
در هنگـام استفـاده از تلفن همـراه برای وب گردی تمایـل دارند صفحات سریع تر از نسخـه دسکتـاپ بارگذاری شود. کاربران موبایل تمایل ندارند برای دسترسی به محتوا با یک منوی ۳ قسمتی مواجه شوند. اگر آنها نتوانند با ۲ بار لمس صفحه به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند، دفعه بعدی برای مراجعه وجود ندارد.
 فقط مقیاس صفحه را کاهش ندهید.
کاهش مقیاس صفحه صرفا ماهیت دسترسی آسان را به ارمغان نمی آورد. شما زمان بسیار کوتاهی در اختیار دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید.طراحی واکنش گرا؛ صفحات یکسانی را در همه دستگاه ها به نمایش می گذارد. اما این پایان کار نیست. به عنوان مثال شما تصمیم می گیرید که در حالت دسکتاپ منو ها در بالای سایت و به صورت یک نوار باشد. اما در نسخه موبایل ارجحیت با محتواست بنابر این با کوچک کردن مقیاس صفحه صرفا همه چیز را «سرهم بندی» می کنید. برای پیروی از استراتژی موبایل وب باید منو ها را از دید کاربر مخفی نگه دارید و با فشردن یک دکمه آنرا به کاربر نمایش دهید . روی تجربه کاربری تمرکز کنیددر عوض طراحی یک پوسته «سرهم بندی شده» به این فکر کنید که کاربر هنگام مشاهده صفحات چه انتظاری دارد. همیشه به سراغ اصل مطلب بروید. لزومی ندارد که تبلیغات تصویری را در نسخه موبایل نمایش دهید. (درواقع تبلیغات متنی در پایان هر مطلب بازدهی بیشتری دارد) بهتر است در روند طراحی ابتدا از موبایل شروع کنید (Mobile-First Design) و چیدمان محتوای سایت را بر اساس عرض دستگاه ها تغیین نکنید . نمایش محتوای سایت به همان گونه که در نسخه دسکتاپ وجود دارد چندان ثمره بخش نیست. زیرا : 1.سلیقه افراد در انتخاب دستگاه ها محدود نیست. بنابر این حالت نمایش محتوا باید کاملا برای موبایل بهینه شود. (یک مثال خوب)مردم زیادی ترجیح می دهند که وب گردی را با استفاده از تلفن همراهشان انجام دهند تا اینکه پای میزی که در آن طرف اتاق است بنشینند. پس این وظیفه بسیار مهمی است که صفحات را ساده، تمیز(بدون تبلیغات و اجزای اضافی) و طوری بسازیم که خسته کننده نباشد . 2.استفاده از فضای کوچکتر و محدودیت ما را به خلاقیت بیشتر مجبور می کند.اگر از صفحات کوچکتر استفاده کنیم حاشیه ها و زواید طرح کنار گذاشته میشود و باید از مهمترین اطلاعات استفاده کنیم(فوکوس کردن روی Content ) کم کردن از مطالب برای رسیدن به طرح در سایز های کوچکتر بسیار مشکل تر از اضافه کردن فرم ها و حاشیه ها برای بزرگ کردن آن می باشد. 3.سایز دسکتاپ بیشتر باید برای تولید استفاده شود و سایزهای کوچک بیشتر برای استفاده کاربر طراحی می شود. مارک تواین: من اگر زمان بیشتری داشتم ایمیل های کوتاهتری می نوشتم. "If I had more time I would write a shorter letter" Mark Twain در کتاب Made to Stick که درباره مارکتینگ است این مضمون آمده است که : اگر بخواهیم خود را از جرمی مانند قتل نجات دهیم اگر یک موضوع را مطرح کنیم بی گناه بودن ما سریع تر اثبات خواهد شد تا زمانی که سه موضوع را بیان کنیم، مثلا اگر بگوییم من در ساعت قتل اینجا نبودم به مراتب بهتر از آن است که بگوییم من انگیزه قتل نداشتم ، با اون دوست صمیمی هم بودم و یا اصلا جرائت کشتن کسی را ندارم. همیشه تمرکز روی یک موضوع نتیجه بهتری از کار در چند زمینه جداگانه دارد . ریسپانسیو درباره device صحبت نمی کند بلکه درباره سایزها مطرح می شود و باید مانند آب که فرم ظرف را میگیرد قالب ما نیز فرم device را بگیرد .
مزایای این روش:
• قابلیت استفاده بهتر
•استفاده بهتر از صفحه نمایش واقعی
• استفاده بهتر از عناصر صفحه و کد هر چه قالب تمیز تر ، محتوا محور تر و مینیمال تر باشد ما را به هدف طراحی واکنشگرا نزدیک تر خواهد کرد.
عكس هاي مرتبط :
فايل هاي مربوطه :
article-4.pdf551.228 KB

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ