• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

مقالات

آرشیو مقالات
1395/5/25 دوشنبه

وبومتریکس

رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایتهای دانشگاه ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است.

وبومتریک چیست؟

رتبه بندی وب سایتهای دانشگاهها و موسسات آموزشی دنیا توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC)

 

·         این رتبه‌بندی بیش از 24.000 دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها تحلیل کرده‌است

·         وبومتریکس اولین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد.

·         شاخص‌های وبومتریکس به این دلیل بوجود آمده‌اند که میزان توجه موسسات را به نشر اینترنتی نشان دهد.

·         این رتبه‌بندی هر ساله در دی و تیرماه (January & July) بروز می‌شود.

اهداف وبومتریک

·         نشان دادن میزان توجه موسسات و دانشگاهها به نشر اینترنتی

·         حمایت از طرح های دسترسی آزاد (Open Access initiatives) به منظور افزایش انتقال علم و دانش

·         حضور دانشگاه در فضای مجازی، آیینه ای از دانشگاه در فضای واقعی

معیارهای رتبه بندی Webometrics

در حال حاضر چهار فاکتور اصلی به عنوان شاخص های ارزیابی وبومتریک وجود دارد:


ردیف

شاخص

ضریب تاثیر در ویرایش ژانویه 2015

توضیحات

1

Visibility(50%)

IMPACT

50%

تعداد لینکهای ورودی یا برگشتی(backlink) شناسایی شده توسط موتور های جستجوگر Majestic SEO و ahrefs

2

Activity (50%)

PRESENCE(1/3)

16.66%

تعداد صفحات ایندکس شده از وب سایت، توسط موتور جستجوگر Google

3

OPENNESS(1/3)

16.66%

تعداد مقالات (pdf, doc, docx, ppt) شناسایی شده توسط Google Scholar در بین سالهای 2010 تا 2014

4

EXCELLENCE(1/3)

16.66%

تعداد مقالات در 10% مهمترین ارجاعات مقالات علمی در بین سالهای 2008 تا 2012 بر اساس وب سایت Scimago




از آخرین لیست مشتریان دانشگاهی و پژوهشی سیگما تعداد 10 مشتری توسط این انجمن بررسی و رتبه دهی شده اند ، که اطلاعات بیشتر به همراه تصویر این رتبه بندی ها را در فایل پیوست مقاله مشاهده خواهید نمود.


ارتقا رتبه وبومتریک

جهت ارتقاء این رتبه پارامترهای مختلفی دخیل است (که در ابتدای این نوشتار برشمرده شدند)  که بدون شک یکی از مهمترین آن ها فعال بودن کاربران پورتال است که مطالب به روز و کارآمدی را به طور مرتب و همینطور همراه با فایل های الکترونیکی با فرمت های تعیین شده (pdf, doc, docx, ppt) به روز رسانی می کنند .

بنابراین یکی از راهکارها را می توان ارائه آموزش های ویژه به کاربران مشتریان فعلی و راهکار دیگر را عقد قرار داد با دانشگاه های فعال در این زمینه دانست .

فايل هاي مربوطه :
sigma-research-webomertics.pdf776.803 KB

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ