تایپوگرافی اصولی در وب

1398/10/11 چهارشنبه
تایپوگرافی تعریف واحد ندارد!تایپوگرافی یک هنر است.هنر تغییر عناصر متن و پاراگراف بندی
تعریف مشخصی از تایپوگرافی در دسترس نیست دو تعریف از سایر تعاریف رایج تر است :
1.هر کاری که با متن بتوان انجام داد که قابل چاپ باشد .
2.هر کاری که با متن بتوان انجام داد که قابل چاپ باشد یا نباشد. تایپوگرافی یک هنر است....
هنر تغییر عناصر متن و پاراگراف به صورتی که باعث ایجاد وحدت و انسجام شود. در گذشته تصور می شد خوشنویسی ارتباطی به تایپوگرافی ندارد ولی خوشنویسی نیز نوعی از تایپوگرافی محسوب می شود. نیمی از تایپوگرافی خوب از فونت خوب وام میگیرد و متاسفانه در حال حاضر فونت های فارسی خوبی نداریم . یکی از ویژگی های فونت خوب خوانا بودن آن است .نیمی از تایپوگرافی خوب را ساختار خوب می سازد.مثلا متن سفید امکان خوانده شدن روی بکگراند آبی روشن را ندارد.
 تایپوگرافی خوب بهشت است ،چگونه یک ساختار خوب بسازیم؟
line-height را تنظیم کنیم ، Default عدد 1 است ولی این برای زبان انگلیسی مناسب است که تمام حروف از خط کرسی شروع شده اند در زیان فارسی اگر line-height یک باشد تداخل بین حروف پیش می آید و نتیجه خوانا نبودن یا سخت خوانده شده متن است.
Alignیا تراز نوشته : بهترین کار این است که درباره تراز نظر سنجی کوچکی کنیم از افراد مختلف بخواهیم متن را ببینند و به ما بگویند که کدامیک از ترازهای راست یا چپ یا وسط چین مناسب است و چشم را آزار نمی دهد،توجه به این موضوع بسیار مهم است.
word-spacing : حتما باید تغییر کند چون فونت ها به صورت عمومی Design می شوند و حتما بهتر است word-spacing کم شود.
همچنین قواعد فارسی هم باید رعایت شود مثل: فاصله و نیم فاصله ،نقطه ، ویرگول و ... Font-Family یا خانواده فونت :خانواده وب فونت ها کم و کیفیت آنها پایین است.
مشکلات اصلی فونت ها :
1.کرنینگ : فاصله بین حروف را کرنینگ حروف می‌گویند.به همنشینی سرکش الف در کلمه اول دقت کنید کاملا از سرکش گاف جدا است و فونتی استاندارد است در صورتی که در فونت دوم سرکش ها تداخل دارند.
2. رندرینگ:ممکن است یک فونت در مرورگرهای مختلف و سیستم های مختلف دقیقا مشابه هم رندر نشوند و با وجود استفاده از یک فونت دو نتیجه جداگانه داشته باشیم.مانند فونت یکان •
فونت های صحیح و توصیه شده: o ایران سنس سریف : قلمی مدرن و ماشینی o ایران شارپ:فونتی برای متون فارسی o ایران : فونتی باحال! و هوای فونت های رایج فارسی را دارد. o میترا: البته فقط ننسخه تصحیح شده آن ، فونتی آشنا و زیبا •
از وزن های مختلف فونت استفاده کنیم اینکه برای عنوان از یکان استفاده شود و برای متن از ایران سنس کار نادرستی است اگز نیازی به فرم bold یا Italic نبود مطمئنا برای Design آن وقت صرف نمی شد.برای عنوان باید از bold همان فونت استفاده شود.
قواعد نگارشی را رعایت کنیم این موضوع در سئو نیز موثر است،چگونه؟!
نگارش فارسی با عربی متفاوت است در عربی ( زیر ـی دو نقطه دارد ، ک حمزه دارد ، 4 6 )اما در فارسی اینگونه نیست هر کاراکتری یک کاراکتر کد دارد الف فارسی و عربی ظاهرا مشابه هستند ولی یونیکد آنها فرق دارد پس وقتی با فونت عربی کلمه ای را سرچ می کنیم موتور جستجوگر بین صفحات عربی دنبال آن کلمه میگردد.
• نسبت (Ratio)= Content,Lead,Title از بالا به پایین باید بزرگ شود .
• نسبت طلایی = 1.618 در بدن انسان نیز از این نسبت استفاده شده است –در معماری میدان آزادی و یا اهرام مصر نیز این نسبت مورد استفاده قرار گرفته است.در وب این نسبت می تواند هر عددی باشد فقط فونت سایز ها باید با یک نسبت مشخص کوچک یا بزرگ شوند .

بيشتر